Mleko i miód. Dlaczego nie polecam wam tej książki?

By | 14:42 6 comments


Już jakieś pół roku w internecie było głośno o Rupi Kaur i jej ,,tomiku poezji’’. Wszyscy zaczęli się fascynować okładką, która przeciąga odbiorców swoją estetyczną, białą grafiką na czarnym tle. Pojawił się wysyp  zdjęć z tą właśnie okładką Mleko i miód. Wszyscy chwalą autorkę, ale za każdym razem, kiedy widzę pochlebne komentarze i recenzje na blogosferze zaczynam tracić wiarę w ludzi.

Studiuję filologię polską, poświęciłam wiele godzin na poezję, rodzajów wersyfikacji, rymów i innych rzeczy, które pewnie was średnio interesują.  Hype na dobrze zapowiadającą się Mleko i miód był ogromny, więc miesiąc po polskiej premierze skusiłam się i kupiłam książkę.  Przesortowałam ją w 5 min. Skończyło się na tym, że miałam ubaw i na przystanku na głos recytowałam fragmenty z książki, które dla mnie były denne, mdłe i zwykłe.

Ktoś może poczuć się urażony i nazwać mnie ograniczoną osobę, dla której liczą się wielkie słowa pisane stylem podniosłym, gloryfikując kubek z kawą (w chwili kiedy to pisałam, piłam pyszną kawkę).  Ale sens w tym, że gloryfikując taki właśnie kubek z kawą stoimy przed artyzmem, czymś niespotykanym. Dobór słów, pomysł, symbolika, rytm i nawet te głupie rymy oraz zabawa językiem świadczy już czymś niebanalnym.
Ktoś powie: Ejże, Rupi pisze wierszem białym przecież to samo w sobie jest niebanalne!  Ja bym się nie zgodziła. Nic wykwintnego tutaj nie znajdziemy, tylko krótki, niewierszowany tekst krzepiący serca naiwnych i smutnych nastolatek.  Brakuje jeszcze hashtagu: #tmblrgirl#sadgirl .


Jedyne, co mnie pociesza to piękna oprawa graficzna książki, która towarzyszy tym krótkim tekstom.  Stanowią pewną podpowiedź jak interpretować wiersze, chociaż z drugiej strony odwraca uwagę od tekstu, który jest i tak krótki. 

Rupi Kaur nie zaskoczyła mnie niczym  i chociaż w polskiej wersji  językowej nie znajduje nic do głębszej analizy, pewnej zadumki, której jednak wymagam od wierszy,  to może w wersji anglojęzycznej lepiej to się czyta.  Autorka wraz z jej dziełem szybko wpłynęła na morze rynku wydawniczego, rozwinęła żagle i brnęła coraz głębiej. Myślę, że pójdzie tak samo szybko na dno.

Mleko i miód jest dowodem, że dobry marketing i szata graficzna zrobią swoje, a tłum naiwnych istot to kupi, przeczyta i będzie uważało się za miłośników poezji bo przeczytało jeden (atfu) tomik wierszy.

PS: Oh żeby nie było, że wylewam dzban hejtu na biedną autorkę, to dodam, że książkę zabrałam na wydział i pokazałam swoim kolegom. Mieli ten sam pogląd co ja, a ubaw jeszcze większy.

6 komentarzy: Leave Your Comments

  1. Nie czytałam, i nie przeczytam mimo to, że okładka i recenzje są tak wspaniałe. twój post nawet mnie jeszcze zniechęcił. Okładka jest piękna przyznam, ale zbyt dużo szumu i marketingu :D Ciekawy post :D
    klik

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że nie tylko ja mam takie spostrzeżenia. :)

      Usuń
  2. Hej! Dopiero teraz wpadłam na Twojego bloga, czego bardzo żałuję, bo piszesz z sensem, a sam wygląd idealnie wpisuje się w moje poczucie estetyki. Ja do tej książki nie byłam nigdy przekonana, a Twoja opinia jeszcze mnie w tym utwierdziła. Po pierwsze- średnio przepadam za poezją, ale jak już mam ją czytać to wolałabym żeby była mniej, coż...przeciętna? Poezja ma być uniwersalna, ale jednak nie tak prosta jak w "Mleko i miód" (widziałam parę wierszy na zdjęciach na instagramie)

    Buziaki!

    Zapraszam do Ciebie:
    https://come-book.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słówka. Cóż, lubię poezję, jednak jestem bardzo wymagających czytelnikiem.

      Usuń
  3. Okładka jest cudowna i estetyka wydania zachwyca, ale to nie o to chodzi przecież w poezji :( Jak na razie nie miałam okazji chociażby przekartkować książki, ale widziałam kilka cytatów nadających się jedynie na tumblr :)
    Zostaję na dłużej.
    Pozdrawiam, Daria z book-night

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Poza okładką i oprawą graficzną całego tomiku nie ma nic wartościowego.
      Dziękuję. :)

      Usuń