Jedna książka, dwie powieści

By | 13:02 Leave a Comment
Dorwałam się do kolejnej książki mojego ulubionego pisarza. Tym razem z mniejszą ilością stron, ale za to z dwiema historiami!
 ,, Słuchaj pieśni wiatru'' i ,,Flipper roku 1973'' są jedne z najstarszych dzieł Murakamiego. Czytając losy bohaterów, miałam wrażenie, że Haruki Murakami zostawił tam cząstkę siebie. Jak zawsze zresztą. 
Pewnie nie powinnam w recenzji gloryfikować autora i jego twórczości, ale co mi tam. Zasady czasami można łamać.  W każdym razie, po raz kolejny przekonałam się do twórczości Japończyka. Pisze prostym językiem przez co świat kreowany przez niego wyda się być nieco surowy i możemy zauważyć podręcznikowy realizm. Musi być jednak jakieś ale! No więc -ALE  przez dokładne opisy miejsc, rzeczy, ludzi czy zwykłych czynności jak gotowanie lub słuchanie muzyki jestem w stanie dziwnego spokoju.  W pewnym rodzaju nostalgii, lub zawieszeniu. Jak zawsze u Murakamiego jest pełno muzyki, jedzenia, alkoholu i kobiet.


Opowiadania są o wszystkim i o niczym. W pierwszym poznajemy narratora i jego przyjaciela Szczura, którzy  regularnie podczas wakacji spotykają się w swoim ulubionym pubie i piją piwo. Czasem coś zjedzą i myślą. Rozmawiają. Powstają zabawne dialogi, którymi często Haruki Murakami nas obdarowuje w swoich książkach. 

Drugie opowiadanie bardziej przykuło moją uwagę. Historię mężczyzny, który żył z dwiema bliźniaczkami i to tak podobnymi, że nigdy nie umiał ich rozróżnić. Dziewczyny były dość nietypowe i oderwane od świata, a narrator oprócz życia w trójkącie musiał się nimi opiekować.  Tu również pojawia się postać Szczura, jako przyjaciel narratora. W obu opowiadaniach mężczyzna jest pobocznym wątkiem. Wpierw jako młody buntownik brzydzi się bogactwem, a jego przemyślenia skłaniają do pisania. Zostaje pisarzem. Potem we Fliperze pojawia się wątek miłosny Szczura, na przemian z główną fabułą. 
Niezwykle zwyczajny, ludzki z niego człowiek. Sentymentalny, pragnący miłości Szczur. Jego postać wnosi na prawdę wiele do opowiadań, szczególnie wtedy kiedy jest w opozycji co do przekonań narratora. Podoba mi się to.


Książka jako jedna z najstarszych dzieł Murakamiego, jednak mnie troszeczkę rozczarowała. Jest dobra, jednak mnie nie wciągnęła.  Tak to bywa z książkami - kiedy za dużo wymagasz, pojawia się rozczarowanie. Japończyka broni fakt, że to początek tworzenia swego stylu. Swego klimatu. Lektura nie jest gruba, więc może warto poświęcić chwilę na przeczytanie. Mam jednak obawy, że będziecie musieli książkę, przeczytać powtórnie. Za pierwszym razem, miałam inne zdanie na temat książki. Miałam pokazać swoje niezadowolenie moim ulubionym autorem, jednak dałam mu szansę. I znowu mnie nie wciągnęła. Jednak dla poszukiwaniu flipera, dla dwóch bliźniaczek, baru Jay'a i Dereka Heartfielda. Ciekawy z niego gość.


  • Książka kosztowała 34,99 zł w cienkiej oprawie
  • Akcja rozgrywa w latach siedemdziesiątych XX wieku
  • wydano w wydawnictwie MUZA SA 
  • Wątki Szczura pojawią się również w ,,Przygoda z owcą''
  • Radzę uważać na symbolikę w tej książce. Jest jej pełno


Najlepsze cytaty: 

,, Jednak strasznie trudno jest szczerze o czymś opowiedzieć. Im bardziej się staram być szczery, tym bardziej właściwie słowa toną w głębokiej ciemności''

,, Dla mnie pisanie jest strasznie ciężką pracą. Zdarza się, że przez cały miesiąc nie uda mi się skleić nawet jednego zdania, a bywa też, że piszę bez przerwy trzy dni i trzy noce, tylko potem się okazuje, że wszystko co napisałem, jest do niczego. Mimo to jednak pisanie jest przyjemne. Bo w porównaniu z trudem życia nadawanie mu znaczenia jest nadzwyczaj proste. ''

,, Bardzo trudno jest opowiadać o zmarłych, ale jeszcze trudniej opowiadać o zmarłych młodych kobietach. Bo przez to, że umarły, pozostają zawsze młode.''

0 komentarze:

Prześlij komentarz